Belediye Meclisinin 01.02.2023 tarih ve 96 sayılı kararı ile komisyonumuza havale edilen, İlimiz Merkezinde mevcut uygulama imar planlarında yapılaşma, teknik altyapı, kadastral durumlardan oluşan olumsuzlukların giderilmesi için imar plan değişikliği yapılması isteği incelendi.
1) Mevcut uygulama imar planlarında ticari nizam alanda kalması parsellerin küçük olması, güneyinde devlet yolunun tabi zeminden 7-8 metre yüksekte olması nedeni ile yoldan giriş-çıkış alamadığı gibi doğusunda ise Afyonkarahisar-İstanbul demiryolu bulunduğu için parsellerin oluşumundan bu yana 30 yıl geçmesine rağmen herhangi bir şekilde yapılanma oluşmadığı için boş ve atıl durumdadır. Şehrimizin vitrini niteliğindeki bu yerleşkedeki görsel kirliliği önlemek için mevcut dokuya ve Mekansal Planlar Yapım Yönetmeliği kriterleri yerine getirilmek süratiyle yeniden düzenleme yapılması,
2) Belediyemiz 1/5000 ölçekli nazım imar planları 1986 yılında 1/1000 ölçekli uygulama imar planları ise 1987-1988 yıllarında etaplar halinde onaylanarak yürürlüğe girmiştir. İmar planlarının onanması esnasında 3194 sayılı İmar Kanunu’nun ilgili yönetmeliğinde sadece Taban Alanı Kat Sayısı (TAKS) ve Kat Akanı Kat Sayısı (KAKS) olarak belirlenmiştir. Daha sonraki yönetmeliklerde TAKS ifadesi kaldırılarak KAKS (Emsal) şeklinde belirlenmiş olup, yeni kullanıma sunduğumuz uygulama imar planlarında bu şekilde işlem yapılmıştır.
Bu durum ise uygulamada farklı mimari tasarımların oluşması ile kapalı ve açık çıkmalarda hesaplanmalardan dolayı aşırı ölçüler oluşmaya başlamıştır. Her ne kadar mühendislik biliminde açık ve kapalı çıkmaların hesaplamaları yapılsa bile uygulamada sehven yapılan hatalardan dolayı bina emniyeti olumsuz yönde etkilenmektedir. Bunun en iyi örneği ise son olarak ülkemizde yaşanan, ilkesel ve şiddet olarak dünyada emsali olmayan Güneydoğu Anadolu Bölgesi depreminde yıkılan binalarda görülmüştür.
Mimari proje tasarımlarında Belediye Meclisinin 15.03.2023 tarih ve 131 sayılı kararı ile açık-kapalı çıkma mesafeleri maximum 1,5 metre sınırlandırılmış ise de zemin katlar ile normal katlar arasında eşit daire alanlarının temin edilebilmesi için;
a) Yenice Mahallesi 3593 adada TAKS/KAKS olan alanların Emsal olarak düzenlenmesi,
b) Ali İhsan Paşa Mahallesi 3871 adada TAKS/KAKS olan alanların Emsal olarak düzenlenmesi,
c) Ataköy Mahallesi 4838 adada (ekli plandaki adanın olduğu kısım) TAKS/KAKS olan alanların Emsal olarak düzenlenmesi,
d) Karşıyaka Mahallesi 4186 adada TAKS/KAKS olan alanların Emsal olarak düzenlenmesi,
e) Orhangazi Mahallesi 1882 adada TAKS/KAKS olan alanların Emsal olarak düzenlenmesi,
f) Karşıyaka Mahallesi 4168 adada TAKS/KAKS olan alanların Emsal olarak düzenlenmesi,
g) Mareşal Fevzi Çakmak Mahallesi 3707 adada TAKS/KAKS olan alanların Emsal olarak düzenlenmesi,
h) Yeşilyurt Mahallesi 3135 adada TAKS/KAKS olan alanların Emsal olarak düzenlenmesi,
ı) Ali İhsan Paşa Mahallesi 3897 ada da TAKS/KAKS olan alanların Emsal olarak düzenlenmesi,
i) Kanlıca Mahallesi 1980 adada TAKS/KAKS olan alanların Emsal olarak düzenlenmesi,
|