BAYINDIRLIK VE İMAR KOMİSYONUNUN 05.07.2023 TARİHLİ VE 36-39 ARASI RAPORLARI

AFYONKARAHİSAR BELEDİYESİ BAYINDIRLIK VE İMAR KOMİSYONUNUN 05.07.2023 TARİHLİ VE 36-39 ARASI RAPORLARI

 Sıra     No    Bayındırlık ve İmar Komisyonu Raporunun Tarih ve Sayısı    Raporun Özeti
1    05.07.2023-36    Belediye Meclisinin 05.07.2023 tarih ve 236 sayılı kararı ile komisyonumuza havale edilen,  İlimiz Merkezinde bulunan çeşitli bölgelerde verilen TAKS/KAKS alanların herhangi bir artış olmaksızın Emsalin dönüştürülmesi için imar plan tadilatının yapılması isteği incelendi.
Belediyemiz 1/5000 ölçekli nazım imar planları 1986 yılında 1/1000 ölçekli uygulama imar planları ise 1987-1988 yıllarında etaplar halinde onaylanarak yürürlüğe girmiştir. İmar planlarının onanması esnasında 3194 sayılı İmar Kanunu’nun ilgili yönetmeliğinde sadece Taban Alanı Kat Sayısı (TAKS) ve Kat Akanı Kat Sayısı (KAKS) olarak belirlenmiştir. Daha sonraki yönetmeliklerde TAKS ifadesi kaldırılarak KAKS (Emsal) şeklinde belirlenmiş olup, yeni kullanıma sunduğumuz uygulama imar planlarında bu şekilde işlem yapılmıştır.
Bu durum ise uygulamada farklı mimari tasarımların oluşması ile kapalı ve açık çıkmalarda hesaplanmalardan dolayı aşırı ölçüler oluşmaya başlamıştır. Her ne kadar mühendislik biliminde açık ve kapalı çıkmaların hesaplamaları yapılsa bile uygulamada sehven yapılan hatalardan dolayı bina emniyeti olumsuz yönde etkilenmektedir. Bunun en iyi örneği ise son olarak ülkemizde yaşanan, ilkesel ve şiddet olarak dünyada emsali olmayan Güneydoğu Anadolu Bölgesi depreminde yıkılan binalarda görülmüştür.
Mimari proje tasarımlarında Belediye Meclisinin 15.03.2023 tarih ve 131 sayılı kararı ile açık-kapalı çıkma mesafeleri maximum 1,5 metre sınırlandırılmış ise de zemin katlar ile normal katlar arasında eşit daire alanlarının temin edilebilmesi için;
a)    Battalgazi Mahallesi, 3482 Adada TAKS/KAKS olan alanların Emsal olarak düzenlenmesi,
b)    Orhangazi Mahallesi, 2873 Adada TAKS/KAKS olan alanların Emsal olarak düzenlenmesi,
c)    Yeşilyurt Mahallesi, 3133 Adada TAKS/KAKS olan alanların Emsal olarak düzenlenmesi,
d)  Osmangazi Mahallesi 2956 Adada TAKS/KAKS olan alanların Emsal olarak düzenlenmesi,
e) Fatih Mahallesi, 4347, 2343 ve 4637 Adalarda TAKS/KAKS olan alanların Emsal olarak düzenlenmesi,
f) Selçuklu Mahallesi, 1509 ve 1178 Adalarda TAKS/KAKS olan alanların Emsal olarak düzenlenmesi,
g) Veysel Karani Mahallesi, 2606 Adada TAKS/KAKS olan alanların Emsal olarak düzenlenmesi,
h) Hoca Ahmet Yesevi Mahallesi 1389 adada TAKS/KAKS olan alanların Emsal olarak düzenlenmesi komisyonumuzca uygun görülmüştür.   
ı) Karşıyaka Mahallesi, 4204 adada TAKS/KAKS olan alanların Emsal olarak düzenlenmesi,
i) Ali İhsanpaşa Mahallesi, 2739 Adada TAKS/KAKS olan alanların Emsal olarak düzenlenmesi komisyonumuzca uygun görülmüştür.      
Yukarıda açıklanan nedenlerden dolayı imar plan değişikliğinin 3194 sayılı İmar Kanunu'nun 8.b maddesine uygun olarak 1/1000 ölçekli Uygulama İmar Planının onanması komisyonumuzca kabul edilmiştir. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı 2013/41 sayılı Genelgesi uyarınca plan işlem numarası UİP: 03…..’dir.
Durum Meclisimize arz olunur.
2    05.07.2023-37    Belediye Meclisinin 05.07.2023 tarih ve 237 sayılı kararı ile komisyonumuza havale edilen, İlimiz merkezinde mevcut uygulama imar planlarında yapılaşma, teknik altyapı, kadastral durumlardan oluşan olumsuzlukların giderilmesi için imar plan değişikliği yapılması isteği incelendi.
Belediyemiz 1/5000 ölçekli nazım imar planları 1986 yılında 1/1000 ölçekli uygulama imar planları ise 1987-1988 ve 2000 yıllarında etaplar halinde onaylanarak yürürlüğe girmiştir.
a) Selçuklu Mahallesi 3945 nolu yapı adasının çevresinde bulunan yapı adalarının kullanım amacına göre yapılanmalarını tamamlandığı görülmüştür. Ağırlıklı olarak eğitim tesislerinin oluştuğundan dolayı öğrenci sayısı ile etrafındaki konutlardaki yaşayan nüfus sayısı yoğunluğu burada kütüphane ağırlıklı bir sosyal tesis yapılması gerektiği, bu yapılacak tesis alanının mülkiyetinin Belediye adına oluşturulması ile oluşan teknik altyapınında (su, kanalizasyon, elektrik, internet vb.) koruması yapılarak düzenlenen imar planının uygun olduğu, 
b) Akçin Mahallesi 288 ada 1 parselin uygulama imar planlarında kamyon garajı olarak belirlendiği, buna göre yapılaşma izni verildiği, yapılanması oluşmasına rağmen kadastro güncelleme çalışmalarında tespit edilen yapılarında imar planlarına aktarıldığı görülmüştür. Oluşan fiziki hataların ortadan kaldırılması için 288 ada 1 parselin mülkiyet sınırları esas alınarak “Kentsel teknik altyapı gösterimi ile tanımlanması uygun olduğu, 
c) Kanlıca Mahallesi sınırları içerisine 1200 konut TOKİ tarafından yapılarak hak sahiplerine teslim edilmiştir. Ayrıca ilave 1200 konut projesinin 1. bölümü olan 600 konutun inşaatına başlanılmıştır. Bu bölgede nüfus artışına paralel motorlu araç sayısında da bir atış oluşmuştur. Bu durum ise mesai saatlerinde Adnan Menderes Bulvarında bulunan Meteoroloji Kavşağında araç kuyruklarının oluşmasına neden olmaktadır. Bu durum ise yakıt ve zaman kaybına neden olmaktadır. Olumsuzlukların giderilmesi için Kanlıca Mahallesi 3429 Sokak ile İstiklal Mahallesi Lale Sokakların birleşimi yapılarak Adnan Menderes Bulvarında hemzemin kavşak oluşturulmasını temin edecek imar plan düzenlemesinin uygun olduğu, 
d) Hoca Ahmet Yesevi Mahallesi, 1342 ve 1343 nolu yapı adaları imar planlarımızda 2 katlı ticari nizam yapı adaları olmakla birlikte Konya – Ankara – İzmir devlet

AFYONKARAHİSAR BELEDİYESİ BAYINDIRLIK VE İMAR KOMİSYONUNUN 05.07.2023 TARİHLİ VE 36-39 ARASI RAPORLARI
 Sıra     No    Bayındırlık ve İmar Komisyonu Raporunun Tarih ve Sayısı    Raporun Özeti
2    05.07.2023-37    yoluna cephelidir. Devlet yoluna cepheli olması nedeniyle Karayolları yol kenarına yapılacak tesis (yapı) yönetmeliğine göre yapı çekme mesafesi 25 metre olunca yapı adalarında bulunan parsellere inşaat yapılamadığı için parsel malikleri mağdur olmaktadırlar. 
Ali İhsanpaşa Mahallesi, 4624, 4631, 4638, 4650 ve 4651 nolu yapı adaları imar planlarımızda 4 katlı konut yapı adalarında kalmaktadırlar. Aynı zamanda yapı adalarında bulunan parseller Konya – Ankara – İzmir devlet yoluna cephelidir. Devlet yoluna cepheli olması nedeniyle yaklaşma mesafelerinden dolayı bazı parseller yapılanma konusunda imar planlamasından kazanılmış haklarını koruyamadığı gibi köşe parsellerde yapı adasının konumundan dolayı yapılaşma oluşması mümkün olmadığı görülmüştür.   
Belirtilen olumsuzlukların giderilmesi için 1342 ve 1343 nolu yapı adalarında Ticari Nizamdan Ticaret+Konuta (TİCK) 4624, 4631, 4638, 4650 ve 4651 nolu yapı adalarında ise çevre yolundan cephe alan parsellerinde 15 metre olan çekme mesafelerininde 10 metre olarak düzenlenmesinin uygun olacağı,
e) Ali Çetinkaya Mahallesi, 797 Ada 41 Parsel imar planlarımızda jeotermal şehir ısıtma alanında kalmaktadır. Parselin imar yoluna cephesinin olmadığı anlaşılmıştır. Bu durumda şirket parselin değerlendirilme raporu alamamaktadır. Bu durumda ise şirketin olumsuz etkilendiği görülmüştür. Olumsuzluğun giderilmesi için imar planlarında söz konusu parselin önünde imar yolu oluşturulması parselinde kullanımının ticari nizama dönüştürülmesinin uygun olacağı,
f) Ali Çetinkaya Mahallesi 30 Ada 4, 9, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49 ve 50 Parsellerin bulunduğu alanlar imar planlarımızda yol, konut alanı, yeşil alan olarak düzenlenmekle birlikte 42 parselin tamamının mera vasfında olması nedeni ile 3194 sayılı İmar Kanunu’nun 18. Madde uygulamasına engel olmaktadır. Olumsuzluğun giderilmesi için yeniden imar plan düzenlemesinin yapılması, oluşan imar planlarına göre imar uygulaması yapılarak hak sahiplerine hakedişleri oranında, hisseleri nispetinde tapularının verilerek arazinin metruk durumdan kurtarılarak ekonomiye kazandırılması uygun olacaktır.
g) İlimiz merkezinde bulunan İzmir İstasyonu Demiryollarınca ulaşım hizmetlerinde kullanılmadığı gibi bakımsızlıktan metruk yapı durumu oluşmaya başladığında, Belediyemiz ile Demiryolları arasında protokol yapılarak tamamen sosyal amaçlı “tarih, kültürel, turizm, el sanatlarının korunması ve geliştirilmesi, gastronomi alanında yöresel lezzetlerin tanıtılması, kültürel, sosyal kaynaşma ve dayanışma ile evrensel değerlerin öngördüğü sosyal uyumun sağlanması için sosyal tesis” faaliyetlerine yönelik kullanımı hedeflenmiştir. Ancak bu tesise ve önünde bulunan parka gelenlerin ihtiyaçlarını giderebilecek ticari (büfe) ünite bulunmamaktadır. Söz konusu ihtiyacın giderilmesi için ticari (büfe) amaçlı imar plan düzenlemesi uygun olacaktır. 
h) İlimiz Fatih Mahallesi şehrimizde yaklaşık 40 yıllık geçmişe sahip olmasına rağmen nüfus olarak 18000 -19000 kişi ile en büyük yerleşim alanı konumundadır. İmar planlarımızda bu yerleşim alanı için ayrılan sosyal tesis amaçlı 2391 nolu yapı adası ise 3194 sayılı İmar Kanunu’nun 18. Maddesi uygulanırken tapu tescil işlemi kamu ortaklık payı adı altında çok sayıda kişi adına oluşmuştur. Zaman içerisinde ölümlerden dolayı mirasçı sayısının artışı ile Belediyemizce kamulaştırma işlemlerinde olumsuzluklara neden olmaktadır. Söz konusu yapı adasındaki mülkiyet probleminin giderilerek mahallenin ihtiyacı olan bilgi evi, kütüphane vb. ünitelerin yapılarak halkımızın kullanması için yeniden imar plan düzenlemesi yapılmasının uygun olacaktır.
ı) 308 ada Ankara –İzmir çevre yoluna cepheli bina yükseklikleri 6.00 metre olan ticari alanlardır. Belediye Meclisinin 01.03.2021 tarih ve 102 sayılı kararında Osmangazi Elektrik Dağıtım AŞ.’den görüş alınarak bu parsellerin üzerinden enerjim nakil hattının geçmesinden dolayı bina yükseklikleri 4.00 metre olarak belirlenmiştir. Akçin Mahallesi 308 ada 209 ve 210 nolu parsellerin malikleri Osmangazi Elektrik Dağıtım A.Ş. 23.06.2023 tarih ve 144125 ve 144126 sayılı yazılarında parsellerin üzerinden geçen enerji nakil hatlarının deplase işlemleri tamamlandıktan sonra inşaat izni verilmesinde sakınca olmadığına dair protokol yapılmıştır. Osmangazi Elektrik Dağıtım A.Ş. ile yapılan protokol kapsamında 308 adanın bütünü gibi bina yüksekliğinin 6.00 metreye çıkarılması uygun görülmüştür.
i) İlimiz Merkez Orhangazi Mahallesi Yeni Hastane Camisinin batısında bulunan 1830 Ada 1 Parsel Nolu yapı adası imar planlarımızda Ticari Alanda kalmakta olup, Nedim HELVACIOĞLU Caddesine cephelidir. Yapılaşması tamamlanan Cami Alanının ön kısmında bulunan alan ticari alanın güneyinde yer alan imar planında Park Alanı olan kısma taşınması ve yeşil alan düzenlemesinin yapılması uygun görülmüştür.
3194 sayılı İmar Kanunu'nun 8.b maddesine uygun olarak 1/1000 ölçekli Uygulama İmar Planının onanması komisyonumuzca kabul edilmiştir. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı 2013/41 sayılı Genelgesi uyarınca plan işlem numarası UİP:03…..’tir.
Durum Meclisimize arz olunur.
3    05.07.2023-38    Belediye Meclisinin 05.07.2023 tarih ve 246 sayılı kararı ile komisyonumuza havale edilen, İlimiz Merkez Akçin Mahallesi, 416 Ada 56 Parselde Tarım ve Hayvancılık Tesisi Amaçlı ilave imar planı yapılması isteği incelendi. 
3194 sayılı İmar Kanunu’nun planlama ilkesi gereği kurum ve kuruluşlardan olan; 1) TEİAŞ 7. Bölge Müdürlüğü, 2) Karayolları 3. Bölge Müdürlüğü, 3) Devlet Su İşleri 18. Bölge Müdürlüğü, 4) Devlet Demiryolları İşletmesi Genel Müdürlüğü 7. Bölge Müdürlüğü, 5) İl Özel İdaresi, 6) İl Sağlık Müdürlüğü, 7) OEDAŞ, 8) Telekom, 9)  Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Müdürlüğü, 10) İl Afet ve Acil Durum Müdürlüğü, 11)Müze Müdürlüğü, 12) İl Tarım ve Orman Müdürlüğü’nden,
İlave imar planı yapılmasına ve imar planlarına esas olmak üzere jeolojik ve jeoteknik görüşlerinin alınmasına, görüşler doğrultusunda imar planı yapılmak üzere jeolojik ve jeoteknik etütlerinin yapılarak ilave imar planının onanmak üzere tekrar Belediye Meclis gündemine sunulması komisyonumuzca kabul edilmiştir.
    Durum Meclisimize arz olunur. 

AFYONKARAHİSAR BELEDİYESİ BAYINDIRLIK VE İMAR KOMİSYONUNUN 05.07.2023 TARİHLİ VE 36-39 ARASI RAPORLARI
 Sıra     No    Bayındırlık ve İmar Komisyonu Raporunun Tarih ve Sayısı    Raporun Özeti
4    05.07.2023-39    Belediye Meclisinin 05.07.2023 Tarih ve 247 sayılı kararı ile komisyonumuza havale edilen,  İlimiz Merkez İstiklal  Mahallesi, 123 Ada 71 Nolu Parselin olduğu adada emsali sabit kalmak şartıyla ayrık nizam 6 kat inşaat müsaadeli olarak  imar plan tadilatının yapılması isteği incelendi.
                D.S.İ. 18. Bölge Müdürlüğü ve  İl Afet ve Acil Durum Müdürlüğünün de uygun görüş gelmesi halinde Resmi gazete 15 Eylül 2020 tarih ve 31245 sayılı yayınlanan  İmar Planı Değişikliği Dair Değer Artış Payı Hakkında Yönetmenliye uyulacaktır.
    Ayrıca imar planlamasına esas olmak üzere Jeolojik ve Jeoteknik raporunun hazırlandığı ve yapılanmasının buna göre yapılabileceği anlaşılmakla birlikte, çizilen imar planının Mekânsal Planlar Yapım Yönetmeliği’ne uygun olduğu, plan notlarının uygulamaya esas teşkil ettiğinden inşaat emsali sabit kalmak şartıyla (emsal=1.60), Hmax=6 kat inşaat müsaadesi verilmesi (8 Eylül 2013 tarihinde yayınlanan Planlı Alanlar Tip İmar Yönetmeliği'nin 29. maddesinin 3. fıkrasında da belirtildiği gibi bina yüksekliğine uygun olarak bahçe mesafeleri bırakılacaktır.) uygun olacaktır.
    Açıklanan nedenlerden dolayı 1/1000 ölçekli uygulama imar planının 3194 sayılı İmar Kanununun 8.b maddesine uygun olarak onanması komisyonumuzca kabul edilmiştir. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı 2013/41 sayılı genelgesi uyarınca plan işlem numarası UİP:…………..'tir.
 Durum Meclisimize arz olunur.