08.07.2024 Tarihli Bayındırlık ve İmar Komisyon Raporları

08.07.2024 Tarihli Bayındırlık ve İmar Komisyon Raporları

AFYONKARAHİSAR BELEDİYESİ BAYINDIRLIK VE İMAR KOMİSYON RAPORU

 S/N    Komisyon Raporunun Tarih ve Sayısı    Raporun Özeti

1    08.07.2024-45    Belediye Meclisinin 01.07.2024 tarih ve 283 sayılı kararı ile komisyonumuza havale edilen Güvenevler Mahallesinde bulunan sokak isimlerinin değiştirilmesi/yeni oluşan yollara isim verilmesi isteği komisyonumuzca incelenmiştir.
    5393 sayılı Belediye Kanunu’nun 18. maddesinin “n” bendi ve 81. maddesi gereği, Adres ve Numaralamaya İlişkin Yönetmeliğin 11, 14 ve 18. Maddeleri gereğince listede önerilen isim/numaraların Güvenevler Mahallesinde bulunan yollara verilmesi komisyonumuzca kabul edilmiştir.                
   Durum Meclisimize arz olunur
2    08.07.2024-46    Belediye Meclisinin 01.07.2024 tarih ve 282 sayılı kararı ile komisyonumuza havale edilen Battalgazi Mahallesinde bulunan sokak isimlerinin değiştirilmesi/yeni oluşan yollara isim verilmesi isteği komisyonumuzca incelenmiştir.    
5393 sayılı Belediye Kanunu’nun 18. maddesinin “n” bendi ve 81. maddesi gereği, Adres ve Numaralamaya İlişkin Yönetmeliğin 11., 14. ve 18. Maddeleri gereğince listede önerilen isim/numaraların Battalgazi Mahallesinde bulunan yollara verilmesi komisyonumuzca kabul edilmiştir.        
 Durum Meclisimize arz olunur.
3    08.07.2024-47    Belediye Meclisinin 01.07.2024 tarih ve 276 sayılı kararı ile komisyonumuza havale edilen Ali İhsan Paşa Mahallesi 504 Sokakta isimsiz bulunan Parka Eymen DENİZ isminin verilmesi isteği komisyonumuzca incelenmiştir.
5393 sayılı Belediye Kanunu’nun 18. maddesinin “n” bendi ve 81. maddesi gereğince, Ali İhsan Paşa Mahallesi 504 Sokakta bulunan parka Eymen DENİZ isminin verilmesi komisyonumuzca kabul edilmiştir. 
 Belediye Meclisimizce karar alınmasını müsaadelerinize arz ederim
4    08.07.2024-48    Belediye Meclisinin 01.07.2024 tarih ve 275 sayılı kararı ile komisyonumuza havale edilen; Şehrimizin muhtelif yerlerinde Belediyemizin sorumluluk alanlarında bulunan Cadde, Sokak, Meydan, Bulvar, Park, Bina ve Yapı Tesislerine yönelik verilmiş, verilecek, değiştirilecek olan isimler hakkında Belediye Meclisimizce genel kuralların belirlenerek karar alınması isteği komisyonumuzca incelenmiştir.
5393 sayılı Belediye Kanunu’nun 18. maddesinin “n” bendi ve 81. maddesi gereğince Şehrimizin muhtelif yerlerinde Belediyemizin sorumluluk alanlarında bulunan Cadde, Sokak, Meydan, Bulvar, Park, Bina ve Yapı Tesislerine yönelik verilmiş, verilecek, değiştirilecek olan isimler hakkındaki konu Şehrimiz için önem arz etmektedir. Verilecek isimlerin uygulamada herhangi bir sorun oluşturmaması için detaylı bir çalışma yapıldıktan sonra hazırlanacak raporun tekrar meclise sunulmasına karar verilmiştir. 
Belediye Meclisimizce karar alınmasını müsaadelerinize arz ederim.
5    08.07.2024-49    Belediye Meclisinin 01.07.2024 tarih ve 264 sayılı kararı ile komisyonumuza havale edilen, İlimiz Merkez Akçin Mahallesi 314 ada 12 parsel üzerine Ticaret Alanı amaçlı ilave imar planı yapılması isteği incelendi.
Konunun yerinde ve mevcut uygulama imar planları incelendiğinde, parselin doğusunda, batısında ve kuzeyinde bulunan taşınmazlarında Afyonkarahisar Belediyesi mücavir alan sınırları içerisinde, planı bulunmayan alanlarda kaldığı tespit edilmiştir. Parselin yalnız olarak planlı alana dönüştürülmesi mevcut planlara göre imar plan bütünlüğünü bozacağı gibi bundan sonra bu tür isteklerin özellikle kullanım amaçlarının (konut, ticaret, imalat, eğitim, sağlık vb.) bir araya getirilerek 3194 sayılı İmar Kanunu, ilgili yönetmeliği, planlama yönetmeliğinde belirtilen kriterlerin sağlanabilmesi ve planın kullanılabilirliğinin mümkün olmayacağı görülmüştür. 
Belirtilen hususlardan dolayı İlave İmar Plan yapılması isteği komisyonumuzca uygun görülmeyerek RED edilmiştir.
Durum Meclisimize arz olunur.
6    08.07.2024-50    Belediye Meclisinin 01.07.2024 tarih ve 270 sayılı kararı ile komisyonumuza havale edilen İlimiz Merkez Gazi Mahallesi 5103, 5107 ve 5108 adaların bulunduğu bölgede ilave imar planı yapılarak kat artırımı talebi isteği incelendi.
    Gazi Mahallesi 5103, 5107 ve 5108 adaların bulunduğu alanlara ait imar planları Belediye Uygulama İmar Planlarının ilk onama tarihi olan 1973 yılında onaylanmıştır. Onay tarihinde ayrıca bu yapı adaları 775 sayılı Gecekondu Önleme Bölgesi içerisinde kaldığı için parsel maliklerine o dönemin Müdürlüğü olan mülga İl İmar ve İskan Müdürlüğü’nce arsalar ihtiyaç sahiplerine yasa gereği tahsis edilmiştir. Ayrıca üzerindeki yapılar ise Bakanlık taşra teşkilatınca verilen tip projelere göre yapılmıştır. 
    Mevcut Uygulama İmar Planlarına göre teknik alt yapı (Su, Kanalizasyon, Yol, Elektrik, Doğalgaz, Fiber İnternet vb.) yatırımları, Sosyal Alt yapı (Okul, Cami, Sağlık Üniteleri, Karakol, Sosyal Tesis, Kreş, Park vb.) üniteleri yapılarak kullanıma açılmıştır.
    İstenilen kat artışı ise mevcut imar adalarındaki yapı yoğunluğunu iki kat artıracaktır. Bu artış ise artan nüfusun isteklerine belediye ve ilgili yatırımcı müdürlükler cevap veremez duruma geleceği için yaşam kalitesi düşecektir. İmar planlarının amacı ise yaşam kalitesinin yükseltilmesi içindir.
    Ayrıca bu alanda daha öncede kat artışı istenildiği Belediye Meclisinin 04.08.2020 tarih ve 259 sayılı kararı ile RED edilmiştir.
    Belirtilen gerekçelerden dolayı kat artırımı isteği uygun görülmeyerek komisyonumuzca RED edilmiştir.
    Durum Meclisimize arz olunur.
7    08.07.2024-51    Belediye Meclisinin 01.07.2024 tarih ve 271 sayılı kararı ile komisyonumuza havale edilen, İlimiz Merkez Köprülü Köyü 103 ada 6, 7, 8 parsellerin bulunduğu bölgede GES (Güneş Enerji Sistemi) amaçlı İlave İmar Planı yapılması isteği incelendi.
    Konunun Belediyemiz elemanlarınca yerinde detaylı teknik incelemesi yapılması için İmar ve Şehircilik Müdürlüğüne gönderilmesi komisyonumuzca uygun görülmüştür.
    Durum Meclisimize arz olunur
8    08.07.2024-52    Belediye Meclisinin 01.07.2024 tarih ve 272 sayılı kararı ile komisyonumuza havale edilen İlimiz Merkez Ataköy Mahallesi 4923 ada 41 parsel üzerinden geçen imar yolunun parselin batısındaki tescil harici alana kaydırılması amacı ile imar plan tadilatı yapılması talebi isteği incelendi.
    Belediyenin yetki ve sorumluluk sınırları içerisinde köy statüsünden mahalle olarak dahil olan Ataköy için mevcut imar planlarının revizyonu ve ilave imar planı yapılması için daha önce karar alındığı için bu isteğinde oluşacak kurum görüşleri paralelinde plan bütünlüğü kapsamında değerlendirilerek sonuçlandırılması komisyonumuzca uygun görülmüştür.
    Durum Meclisimize arz olunur.
9    08.07.2024-53      Belediye Meclisinin 01.07.2024 tarih ve 273 sayılı kararı ile komisyonumuza havale edilen, Belediyemiz yetki ve sorumluluk bölgesi içerisinde uygulamakta olduğumuz imar planlarında revizyon yapılması isteği incelendi.
    a-) İlimiz Merkez Selçuklu Mahallesi 1544 adada bulunan Konut Alanı 1546 ada 9 nolu parselde yer alan Eğitim Tesis Alanının günümüz gereksinimleri doğrultusunda akarsu ve taşkın durumu gibi fiziki belirleyiciler dikkate alınarak revize edilmesi amaçlanmış olup, meri imar planlarında belirlenmiş olan kanal alanı (su yüzeyi) mevcut halihazır ve kadastro verileri doğrultusunda düzenlenerek Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü 18. Bölge Müdürlüğü tarafından 19.07.2024 tarih ve 4818057 sayılı yazıları doğrultusunda Park ve Yaya Yolu olarak planlanmıştır. 
    Meri İmar Planlarımız ile Erkmen Belediyesinin Planlarının bir birine entegre edilerek ve mevcut dokuya uyumlu sağlıklı ve güvenli kentleşme ve yaşam çevrelerinin oluşturulması için mevcut dokuyu güvenli hale getirmek ve gelişme alanlarında afetlere karşı dirençli yaşam alanları tasarlamak amacıyla eş değer alanı da karşılanmak sureti ile planlama yapılmıştır. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı 2013/41 sayılı Genelgesi uyarınca plan işlem numarası NİP: 031062030 UİP: 031062029                  
    b-) İlimiz Merkez Selçuklu Mahalle sınırları içerisinde yer alan 1186 Ada 1 parsel Emsal:1.00 Yençok:4 kat, 3945 ada 4 parsel Emsal:0.60 Yençok:4 kat ve 4311 ada 10 parsel Emsal:1.00 Yençok: 5 kat inşaat müsaadeli olup, aynı bölgedeki diğer Sosyal Tesis Alanları aralarında uyumsuzluk olması sebebi ile plan ilke ve kararları doğrultusunda eşitlik anlayışı korunamamaktadır. Bu belirtilen durumlar göz önüne alınarak planlama alanında yer alan Sosyal Tesis Alanı kullanımlarının alan büyüklüğü ve yapı yaklaşma mesafeleri korunarak, yapılaşma koşulları meri imar planında yer alan diğer Sosyal Tesis Alanları ile aynı olacak şekilde düzenlenerek Emsal:0.10 Yençok: 5.75 m olarak planlama yapılmıştır. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı 2013/41 sayılı Genelgesi uyarınca plan işlem numarası UİP: 031062035’tir.
    c-) Afyonkarahisar Organize Sanayi Bölgesinin doğusunda yer alan mevcut imar planında Hayvan Park Pazar Yeri ve Zahire Pazarı Alanı, Türkiye Elektrik İletim Anonim Şirketi Genel Müdürlüğü 7. Bölge Müdürlüğü Tesis ve Kontrol Müdürlüğünün 20.12.2023 tarih ve 2221949 sayılı yazısında belirtilen güzergahlar içinde yer almamaktadır. Enerji Nakil Hatları güzergahları dikkate alındığında meri imar planlarında doğu-batı doğrultusunda yer alan Enerji Nakil Hattı ve Koruma Kuşağı kaldırılarak yapı yaklaşma mesafeleri revize edilmiştir. 
Ayrıca meri imar planlarında 412 ada 93 nolu parsel planlama alanının doğusunda yapılması planlanan trafo alanı kapsamında yer aldığından dolayı Pazar alanından çıkarılarak planlama yapılması komisyonumuzca uygun görülmüştür. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı 2013/41 sayılı Genelgesi uyarınca plan işlem numarası NİP: 031062036 UİP: 031062038 ’tir.
Durum Meclisimize arz olunur.
10    08.07.2024-54    Belediye Meclisinin 01.07.2024 tarih ve 277 sayılı kararı ile komisyonumuza havale edilen, İlimiz Merkez Selçuklu Mahallesi 4311 ada 14 parselin bulunduğu alanda imar plan değişikliği yapılması isteği incelendi.
İlimiz Merkez Selçuklu Mahallesi 4311 nolu kadastro adası imar planında Rekreasyon Alanı olarak belirlendiği, tapusunun da 9987.77 m2 olarak Afyonkarahisar Belediyesine kayıtlı olduğu, ancak parselin bir kısmında ise Teknik Alt Yapı Alanı belirlendiği, yerinde ilgili kurumca kullanıldığı, bu nedenle olası kamu zararının ortadan kaldırılması,
Bu parselin etrafında imar planına uygun olarak yapılandırmalar tamamlandığı için oluşan Semt Spor Alanı ihtiyacının karşılanması için zemin üstünde boş alan kalmadığı için zemin altı spor tesislerinin (yüzme havuzları, Fitness Salonları, Sauna vb.) yapılabilmesi, sadece açık alanı gerektiren faaliyetler yapılabileceği, bu alanların ise belirli bir süre ile ihale yasaları çerçevesinde kiraya verilebilmesi veya satılabilmesi için yaklaşık 1500-2000 m2 lik kısmının ‘Semt Spor Alan ve Teknik Alt Yapı Alanı’ olarak imar plan değişikliği yapılması komisyonumuzca uygun görülmüştür. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı 2013/41 sayılı Genelgesi uyarınca plan işlem numarası NİP:031062031. UİP:031062033 ’tür.
Durum Meclisimize arz olunur.
11    08.07.2024-55    Belediye Meclisinin 01.07.2024 tarih ve 278 sayılı kararı ile komisyonumuza havale edilen, İlimiz Merkez Hoca Ahmet Yesevi ve Beyazıt Mahallelerinin bulunduğu alanda kat artırımı talebi amaçlı imar plan değişikliği yapılması isteği incelendi.
    Belediyemiz yetki ve sorumluluk bölgesi içerisinde bulunan imar planları yapılırken inkişaf (Gelişme) alanı olarak planlanan Hoca Ahmet Yesevi ve Beyazıt Mahalle Uygulama İmar Planları Ayrık Nizam 2 Kat,  taban alanı kat sayısı 0.30 kat alanı kat sayısı 0.60 olarak planlanmıştır. Plan hükümlerine göre 3194 Sayılı İmar Kanununun 18. Maddesi uygulanmış hak sahibi vatandaşlarımıza hak edişleri oranında imar parselleri tahsis edilerek uygulaması başlatılmıştır.
Mevcut Uygulama İmar Planlarına göre Teknik Alt Yapısı (Su, Kanalizasyon, Yol, Elektrik, Doğalgaz, Fiber İnternet vb.) yatırımları, Sosyal Alt Yapısı (Okul, Cami, Sağlık Üniteleri, Karakol, Sosyal Tesis, Kreş, Park vb.) üniteleri yapılarak kullanıma açılmıştır. 
İstenilen kat artışı ise mevcut imar plan yoğunluğunun yüzde yüz artması şeklindedir. Böyle bir isteğin oluşturulması halinde teknik ve sosyal alt yapı oluşacak nüfus yoğunluğunun isteklerinin karşılanmasında yetersiz kalacak, yaşam kalitesini düşürecektir. İmar planlarının en büyük amacı ise yaşam kalitesinin yükseltilmesidir. 3194 sayılı İmar Kanunu ve ilgili Yönetmeliklere göre ve uygulama imar plan koşullarına uygun olmadığından komisyonumuzca uygun görülmeyerek RED edilmiştir.
Durum Meclisimize arz olunur.
12    08.07.2024-56    Belediye Meclisinin 01.07.2024 tarih ve 279 sayılı kararı ile komisyonumuza havale edilen, 02.05.2024 tarih ve 176 sayılı kararın G. Maddesine yapılan 5 adet itirazın değerlendirilmesi isteği incelendi.
    Belediye Meclisinin 02.05.2024 tarih ve 176 sayılı kararının (g) maddesinde Yenice Mahallesi sınırları içerisinde Özel Sağlık Tesis Alanı (Fuar Hastanesi) karşısında oluşturulan ticari nizam yapılaşma ile ilgili olarak 1/1000 Ölçekli Uygulama İmar Planı ile 1/5000 Ölçekli Nazım İmar Plan düzenlemelerine 3194 sayılı İmar Kanununun 8.b maddesi gereği Belediyemizce yapılan yasal ilan süresi içerisinde 5 vatandaşımızın itiraz ettiği anlaşılmıştır. 
    İtiraz dilekçelerinin içeriği incelendiğinde Bölgenin Planlamasına bakıldığı zaman işyerine ihtiyaç olmadığı, her cumartesi günü kurulan pazarlardaki park talebini karşıladığını, yeşil alan ve park ihtiyacının azalacağı gibi gerekçeler belirtilmiştir.
    Halbuki yeniden planlaması yapılan ticari kullanım yapı adası büyüklüğü 770 m² olup yapı yaklaşma mesafeleri oluşturulduktan sonra 260 m² inşaat alanı oluşturularak mevcut ticari alanların olumsuz etkilenmesinin önüne geçildiği oluşturulan ticari nizam yapı adasının doğusunda Fuar Hastanesi, Toptan Sebze ve Meyve Hali, Kuzeyinde Oto Galericiler ve Doğal Eski Akarçay, Batısında Fuar Alanı, Pazar Yeri, Belediye İdari Binaları ve Lünapark ile Güneyinde Osmangazi Elektrik Dağıtım Anonim Şirketi hizmet binası ile Malzeme Stok Alanları bulunduğu arazi incelenmesi yapıldığında ise net olarak görülebilecektir.
    Burada düşünülen ticari nizam yapı adasının amacı tamamen perakende ticaret yani Sağlık Tesis (Hastanede tedavi gören hasta, hasta yakınları, ziyaretçiler ile oto galerisine ve Pazar yerine gelen vatandaşların) anlık oluşan ticari ihtiyaçlarının karşılamaya yönelik bir hizmet sunum anlayışıdır. 
    Şöyleki Fuar Hastanesi ilk hizmete girdiğinde 4200 m² inşaat alanına sahip iken şuan fiziki olarak yaklaşık 10000 m² kapalı alanda hizmet sunumu yapmaktadır. Yani yaklaşık büyüme ve ihtiyaçlar 2.5 kat artmıştır. Ancak buradaki perakende ticari ünitelerde bir artış olmamıştır. Bu durum ise ticarette tekelleşme, aşırı kira artışı ve haksız gelir oluşumuna sebebiyet verdiği görülmektedir. Halbuki belediyelerin görevi vatandaşlarımıza eşitlik ilkesi içerisinde hizmet vermek olduğu için düzenleme yapılmıştır. 
    Yapılan düzenleme Mekansal Planlar Yapım Yönetmeliğinin 26. Maddesinde belirtilen kriterler dikkate alınarak yapıldığı için ticari ünite için ayrılan alan için eksilen pasif yeşil alan 20 metrelik imar yolu paralelinde bulunan yeşil bandın genişletilmesi ile bu alanda aktifleştirilmiştir. 
    Belirtilen gerekçelerden dolayı 02.05.2024 tarih ve 176 sayılı Belediye Meclis Kararının (g) maddesine yapılan itirazlar uygun görülmeyerek RED edilmesi komisyonumuzca uygun görülmüştür. 
    Durum Meclisimize arz olunur.
13    08.07.2024-57      Belediye Meclisinin 01.07.2024 tarih ve 280 sayılı kararı ile komisyonumuza havale edilen, İlimiz Merkez Hasan Karaağaç Mahallesi 5035 ada 1,2,3,4,5,6,7,9,10,11,12,13 ve 14 parselin bulunduğu 65.055 m2 lik alanda ilave imar planı yapılması için Kamu Yararı Kararı alınması isteği incelendi.
    Söz konusu İlimiz Merkez Hasan Karaağaç Mahallesi 5035 ada 1,2,3,4,5,6,7,9,10,11,12,13 ve 14 parselin bulunduğu bölgede toplam 65.055 m2 lik alanda İlave İmar Planı yapılması için 02.10.2023 tarih ve 362 sayılı Belediye Meclis Kararı alınarak İmar Plan Yapım Yönetmeliği ve 3194 sayılı İmar Kanunu gereği plan yapımına esas olmak üzere ilgili kurumlar olan, Türkiye Elektrik İletim Anonim Şirketi, Karayolları 3. Bölge Müdürlüğü, Devlet Su İşleri 18. Bölge Müdürlüğü, Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları 7. Bölge Müdürlüğü, İl Özel İdare Müdürlüğü, İl Sağlık Müdürlüğü, Osmangazi Elektrik Dağıtım Anonim Şirketi, Çevre Şehircilik ve İklim Değişikliği İl Müdürlüğü, İl Afet ve Acil Durum Müdürlüğü, Müze Müdürlüğü, Telekom Müdürlüğü, Orman İşletme İl Müdürlüğü, İl Tarım ve Orman Müdürlüğünün uygun görüşlerinin alındığı görülmüştür. 
    Kurum görüşlerine göre hazırlanan dosya kamu yararı alınması için 21.05.2024 tarih ve 143678 sayılı yazı ile Afyonkarahisar Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği İl Müdürlüğüne Belediyemizce yazılmıştır. Söz konusu Müdürlük Yerel Yönetimler Genel Müdürlüğüne 04.06.2024 tarih ve 9555751 sayılı yazısı ile dosyayı onaya sunduğu, ilgili kuruma değerlendirme yapılabilmesi için Afyonkarahisar Belediye Meclisince Afyonkarahisar İli, Merkez İlçesi, Hasan Karaağaç Mahallesi sınırları içerisinde kuru mutlak Tarım Arazisi sınıfında olan, 5035 ada 1,2,3,4,5,6,7,9,10,11,12,13 ve 14 numaralı parsellerde toplam 65.055 m2 lik alanda ‘KONUT ALANI’ Amaçlı imar için kamu yararı alınarak Belediye Meclis Kararı ile birlikte iletilmesi için Yerel Yönetimler Genel Müdürlüğünce İlimiz Valilik Makamı, Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği İl Müdürlüğüne 11.06.2024 tarih ve 9743156 sayı ile yazı yazdığı anlaşıldığı için belirtilen parseller üzerine ‘KONUT ALANI’ Amaçlı imar planı yapılmasında sakınca bulunmadığı için Kamu Yararı Alınması komisyonumuzca kabul edilmiştir.
    Durum Meclisimize arz olunur.
14    08.07.2024-58      Belediye Meclisinin 01.07.2024 tarih ve 281 sayılı kararı ile komisyonumuza havale edilen,  İlimiz merkezinde bulunan çeşitli bölgelerde verilen TAKS/KAKS alanların herhangi bir artış olmaksızın Emsalin dönüştürülmesi için imar plan tadilatının yapılması isteği incelendi.
    Belediyemiz 1/5000 ölçekli nazım imar planları 1986 yılında 1/1000 ölçekli uygulama imar planları ise 1987-1988 yıllarında etaplar halinde onaylanarak yürürlüğe girmiştir. İmar planlarının onanması esnasında 3194 sayılı İmar Kanunu’nun ilgili yönetmeliğinde sadece Taban Alanı Kat Sayısı (TAKS) ve Kat Alanı Kat Sayısı (KAKS) olarak belirlenmiştir. Daha sonraki yönetmeliklerde TAKS ifadesi kaldırılarak KAKS (Emsal) şeklinde belirlenmiş olup, yeni kullanıma sunduğumuz uygulama imar planlarında bu şekilde işlem yapılmıştır.
    Bu durum ise uygulamada farklı mimari tasarımların oluşması ile kapalı ve açık çıkmalarda hesaplanmalardan dolayı aşırı ölçüler oluşmaya başlamıştır. Her ne kadar mühendislik biliminde açık ve kapalı çıkmaların hesaplamaları yapılsa bile uygulamada sehven yapılan hatalardan dolayı bina emniyeti olumsuz yönde etkilenmektedir. Bunun en iyi örneği ise son olarak ülkemizde yaşanan, ilkesel ve şiddet olarak dünyada emsali olmayan Güneydoğu Anadolu Bölgesi depreminde yıkılan binalarda görülmüştür.
    Mimari proje tasarımlarında Belediye Meclisinin 15.03.2023 tarih ve 131 sayılı kararı ile açık-kapalı çıkma mesafeleri maximum 1,5 metre sınırlandırılmış ise de zemin katlar ile normal katlar arasında eşit daire alanlarının temin edilebilmesi için;
a-)Yeşilyurt Mahallesi 3122 adada TAKS/KAKS olan alanların Emsal olarak düzenlenmesi,
b-)Selçuklu Mahallesi 1071 adada TAKS/KAKS olan alanların Emsal olarak düzenlenmesi 
c-)Karşıyaka Mahallesi 4217 adada TAKS/KAKS olan alanların Emsal olarak düzenlenmesi 
d-)Fatih Mahallesi 2360 adada TAKS/KAKS olan alanların Emsal olarak düzenlenmesi
e-)Yeşilyurt Mahallesi 3093 adada TAKS/KAKS olan alanların Emsal olarak düzenlenmesi
f-)Selçuklu Mahallesi 1508 adada TAKS/KAKS olan alanların Emsal olarak düzenlenmesi
g-)Osmangazi Mahallesi 3199 adada TAKS/KAKS olan alanların Emsal olarak düzenlenmesi
h-)Fatih Mahallesi 1487 adada TAKS/KAKS olan alanların Emsal olarak düzenlenmesi
ı-)Ertuğrulgazi Mahallesi 3379 adada TAKS/KAKS olan alanların Emsal olarak düzenlenmesi
komisyonumuzca uygun görülmüştür.          
   Yukarıda açıklanan nedenlerden dolayı imar plan değişikliğinin 3194 sayılı İmar Kanunu'nun 8.b maddesine uygun olarak 1/1000 ölçekli Uygulama İmar Planının onanması komisyonumuzca kabul edilmiştir. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı 2013/41 sayılı Genelgesi uyarınca plan işlem numarası UİP:031062039 dur.                                   
    Durum Meclisimize arz olunur.
15    08.07.2024-59       Belediye Meclisinin 01.07.2024 tarih ve 284 sayılı kararı ile komisyonumuza havale edilen Planlı Alanlar İmar Yönetmeliği 5. Maddesinin 30 ve 31. Fıkralarında yapılan değişikliğe istinaden 15.03.2023 tarih ve 131 sayılı Meclis Kararındaki maddelerde revize yapılması talebi isteği incelendi.
1. İmar planlarımızda tamamı ticari alanlarda kalan asma katlı İşyeri yapılması zorunlu bölgelerde, asma katın yapılmasının zorunlu tutulması ancak asma katın yola bakan cephelerden 3 metre çekilme sınırına kadar tasarlanması zorunluluğunun ortadan kaldırılması, taşıyıcı sistemin etkilenmemesi için çerçeve sisteminin iç kirişler ile ara kat kotunda yapılması, projeler üzerinde ilgili yönetmelikler göz önünde bulundurularak KAKS/EMSAL hesabının bu doğrultuda yapılması, konsol çıkma yapılmaksızın, inşa edilmesinin sağlanması,
2.Asma kat yapılabilen iş yerlerinde Z+A kat olması durumunda asma katta kirişle çerçeve sağlaması zorunlu olmayıp, Z+A kattan fazla kat olması durumunda çerçeve sisteminin iç kirişlerle ara kat kotunda yapılmasının sağlanması,
3.Yumuşak kat düzensizliğinden kaynaklı ağır hasarların önüne geçilmesi adına kolon-kiriş  çerçeve sistemi dışında kalan konsol çıkmaların açıklıklarının 2 m ile sınırlandırılması, (mesnetten sonraki açıklık), bu konsolların döşeme kalınlığının minimum 15 cm seçilmesi ve donatısının minimum Ø12/15 olarak yapılmasının sağlanması, (konsol boyu 1,50 m. Ve daha kısa olması durumunda 15 cm şartı aranmayacaktır.)
4.İlimizde yapılacak olan Bodrum+4 kat ve üstü yapılarda; mümkün mertebe taşıyıcı sisteme dahil perde oluşturulmasının ve söz konusu perdelerin x ve y yönünde tasarlanması, zemin katı işyeri olan binalarda oluşturulacak perde oranının mm 0,01 olmasının sağlanması,
5.Tamamı toprak altında kalan bodrum kat etrafının panel perde yapılarak rijit tanımlanan bir yapı tasarımı oluşturulması ile bodrum katın olası bir zemin hareketinde zeminle birlikte hareket etmesinin sağlanması ve üst yapı tasarımını statik olarak rahatlatılması,
6.Bodrum katlarda kolon sıfırından oluşturulan bant pencereler; bitişiğinde bulunduğu kolonlarda olası bir deprem hareketi altından kısa kolon oluşumuna dolayısıyla bu bölgelerden kolonların hasar almasına sebep olduğundan; bant pencerelerin kolon sıfırından yapılmaması,
7.Çiroz imalatlarında sıkıntılar yaşanması sebebiyle, olası bir deprem yükü altında kolonlardaki filiz donatılarının açılmasının engellenmesi amacıyla, kolonlarda çiroz uygulamasından ziyade mümkün mertebede çift etriye uygulanmasının zorunlu tutulması,
8.Emsal alanı kalması durumunda çatı katında dubleks yapılar düzenlenmesi muhtemel  bağımsız bölüm piyeslerinde yapılacak çatılarda kolon-kiriş taşıyıcı çerçeve sisteminin çatı katında da oluşturulması ve taşıyıcı sistem bütünlüğünün sağlanması,
9.Binalar için açıklanmış ve güncel yönetmeliklerde geçen don derinliği haritasının ve gerekli tedbirlerin bulunmaması sebebiyle bu ölçü tamamen kullanıcının ve proje müellifinin insiyatifıne bırakıldığı tespit edildiğinden, yapıların temellerinde en azından Karayolları  Genel Müdürlüğü Teknik Şartnamesinde (2006) yer alan don penetrasyon derinliğinin sağlanması adına temel üst kotunun min -0,80 m' de yapılmasının sağlanması ve sözü geçen şartnamede yapılacak düzenlemelerin de uygulanmasının sağlanması, istisna olarak tek katlı ve 200,00 m2 altında inşaat alanı olan işler ile don derinliği sağlanamayacak zeminlerde (Z+A+3 ve Z+3 kat ve üzeri yapılar hariç) temel üst kotunun min 0,00 olarak alınmasının sağlanması,
10.İlimizdeki yapılarda düzenli ve geniş alana oturan taban alanının olmaması sebebiyle bodrum katlı yapı tasarımının deprem etkisi altında devrilme riskine karşı avantaj sağlayacağı için (Z+A+1+2+3), (Z+I+2+3) kat ve üzeri binalarda en az 1 Bodrum kat yapılmasının sağlanması, ayrıca belediyemiz mücavir alan sınırlarında bulunan tüm binalarda gerek mimari gerekse depremsel etkilerden dolayı yapılması gereken zorunlu müştemilatların öncelikle bodrum katlarda sağlanması,
         11.Yeraltı su seviyesinin 0-10 metre arasında olduğu alüvyonlu zeminlerde (B+Z+A+3), (B+Z+3) kat ve üzeri binalara ait parselde ilgili mühendislerince hazırlanan temel-zemin etüt raporlarında yüzeysel temel sistemlerinin üst yapı yüklerini karşılamaya yeterli gelmemesi ve/veya sıvılaşma riskinin bulunduğu durumlarda temel-zemin etüt raporlarında belirtilen zemin iyileştirme yöntemlerinin parselin konumu ve zeminin fiziksel özelliğine uygun olarak yapılmasının sağlanması,
Yukarıda mevcut olarak yazılmış olan 11 adet maddenin güncel haliyle uygulanması komisyonumuzca kabul edilmiştir.
16    08.07.2024-60     Belediye Meclisinin 01.07.2024 tarih ve 287 sayılı kararı ile komisyonumuza havale edilen İlimiz Merkez Deper (Mareşal Fevzi Çakmak) Mahallesi 1551, 1552, 1558, 1559, 1560, 1561, 1562, 1563, 1564, 1565, 1566, 1567, 1568, 1569, 1570, 1571, 1572, 1573, 1574, 1575, 1576, 1577, 1578, 1579, 1580, 1581, 1582, 1583, 1584, 1585, 1586, 1587, 1588, 1589, 1590, 1591, 1592, 1593, 1594, 1595, 1596, 1597, 1598, 1599, 1600, 1601, 1602, 1603, 1604, 1605, 1606, 1607, 1608, 1609, 1610, 1611, 1612, 1617, 1618, 1619, 1620, 1621, 1622, 1623, 1624, 1625, 1626, 1627, 1628, 1629, 1631, 1632, 1633, 1634, 1650, 1652, 1653, 1654, 1655, 1656, 1657, 1658, 1659, 1670, 1671, 1672, 1673, 1674, 1683, 1684, 1685, 1690, 1691, 1692, 1693, 2960, 4984, 6776, 6777, 6790, 6791, 6921, 6923, 6942, 6946, 7279, 7280, 7281, 7282, 7283, 7284, 7285, 7286, 7287, 7309  parsel numaralı taşınmazlar üzerinde uygulamadan önce yapılan yerinde korunamayan yapılar bulunduğu tespit edilmiştir. Bu yapıların ve ağaçların istimlak edilmesi talebi isteği incelendi.
    İlimiz Merkez Deper (Mareşal Fevzi Çakmak) Mahallesi 1551, 1552, 1558, 1559, 1560, 1561, 1562, 1563, 1564, 1565, 1566, 1567, 1568, 1569, 1570, 1571, 1572, 1573, 1574, 1575, 1576, 1577, 1578, 1579, 1580, 1581, 1582, 1583, 1584, 1585, 1586, 1587, 1588, 1589, 1590, 1591, 1592, 1593, 1594, 1595, 1596, 1597, 1598, 1599, 1600, 1601, 1602, 1603, 1604, 1605, 1606, 1607, 1608, 1609, 1610, 1611, 1612, 1617, 1618, 1619, 1620, 1621, 1622, 1623, 1624, 1625, 1626, 1627, 1628, 1629, 1631, 1632, 1633, 1634, 1650, 1652, 1653, 1654, 1655, 1656, 1657, 1658, 1659, 1670, 1671, 1672, 1673, 1674, 1683, 1684, 1685, 1690, 1691, 1692, 1693, 2960, 4984, 6776, 6777, 6790, 6791, 6921, 6923, 6942, 6946, 7279, 7280, 7281, 7282, 7283, 7284, 7285, 7286, 7287, 7309  parsel numaralı taşınmazlar üzerinde uygulamadan önce yapılan yerinde korunamayan yapılar bulunduğu tespit edilmiştir. Bu Mahallemizde 3194 Sayılı İmar Kanununun 18. Maddesi Uygulaması sonucunda Düzenleme Ortaklık Payı adı altında kamunun lehine bedelsiz oluşturulan yol, otopark, yeşil alan, park, rekreasyon alanı, ibadet alanında kalan konut, müştemilat, işyeri gibi kullanım amaçlı yapılar ile her türlü ağaç ile ekili (buğday, arpa vb.) ürünlerin enkaz bedellerinin ödenerek vatandaşlarımızın mağduriyetlerinin giderilerek kamu hizmetlerinin oluşturulması komisyonumuzca uygun görülmüştür.
    Durum Meclisimize arz olunur.