06.12.2024 Tarihli Bayındırlık ve İmar Komisyon Raporları

06.12.2024 Tarihli Bayındırlık ve İmar Komisyon Raporları
 

T.C. AFYONKARAHİSAR BELEDİYE BAŞKANLIĞI BAYINDIRLIK ve İMAR KOMİSYON RAPORU

Sıra No     Raporunun Tarih ve Sayısı     Kararın Özeti


1    06.12.2024 - 104    
Belediye Meclisinin 02.12.2024 tarih ve 610 sayılı kararı ile komisyonumuza havale edilen Fatih Mahallesinde bulunan sokak isimlerinin değiştirilmesi/yeni oluşan yollara isim verilmesi isteği komisyonumuzca incelenmiştir.
    5393 sayılı Belediye Kanunu’nun 18. maddesinin “n” bendi ve 81. maddesi gereği, Adres ve Numaralamaya İlişkin Yönetmeliğin 11., 14.  ve 18. Maddeleri gereğince listede önerilen isim/numaraların Fatih Mahallesinde bulunan yollara verilmesi komisyonumuzca kabul edilmiştir.    
 
SIRA NO    MAHALLE ADI    AÇIKLAMA    MEVCUT İSİM    ÖNERİLEN İSİM
1    FATİH    2394 ada 4 parsel ile 2391 ada 5 parsel arasında kalan henüz ismi numarası olmayan yola ilgili yönetmelikler gereğince isim/numara verilmesi gerekmektedir.           2472 SOKAK

Durum Meclisimize arz olunur.
2    06.12.2024 - 105    
Belediye Meclisinin 02.12.2024 tarih ve 611 sayılı kararı ile komisyonumuza havale edilen Veysel Karani Mahallesinde bulunan sokak isimlerinin değiştirilmesi/yeni oluşan yollara isim verilmesi isteği komisyonumuzca incelenmiştir.
5393 sayılı Belediye Kanunu’nun 18. maddesinin “n” bendi ve 81. maddesi gereği, Adres ve Numaralamaya İlişkin Yönetmeliğin 11., 14.  ve 18. Maddeleri gereğince listede önerilen isim/numaraların Veysel Karani Mahallesinde bulunan yollara verilmesi komisyonumuzca kabul edilmiştir.    
 
SIRA NO    MAHALLE ADI    AÇIKLAMA    MEVCUT İSİM    ÖNERİLEN İSİM
1    VEYSEL KARANİ     541 ada 1 parsel ile 541 ada 2 parsel arasında kalan henüz ismi numarası olmayan yola ilgili yönetmelikler gereğince isim/numara verilmesi gerekmektedir.           2471 SOKAK

Durum Meclisimize arz olunur.
3    06.12.2024 - 106    
Belediye Meclisinin 02.12.2024 tarih ve 612 sayılı kararı ile komisyonumuza havale edilen Aykut EDİBALİ isminin Eşrefpaşa Mahallesi 656 Sokak ve 657 Sokağın kesişiminde 2676 ada 2 parselde bulunan parka verilmesi isteği komisyonumuzca incelenmiştir.
    5393 sayılı Belediye Kanunu’nun 18. maddesinin “n” bendi ve 81. maddesi gereği, Adres ve Numaralamaya İlişkin Yönetmeliğin 11., 14.  ve 18. Maddeleri gereğince Aykut EDİBALİ isminin Eşrefpaşa Mahallesi 656 Sokak ve 657 Sokağın kesişiminde 2676 ada 2 parselde bulunan parka verilmesi isteği komisyonumuzca kabul edilmiştir.    
Durum Meclisimize arz olunur.

4    06.12.2024 - 107    
Belediye Meclisinin 02.12.2024 tarih ve 608 sayılı kararı ile komisyonumuza havale edilen, İlimiz Merkez Akcin Mahallesi 526 ada 1 parselin bulunduğu alanda imar plan değişikliği yapılması isteği incelendi.
    Konunun Belediyemiz elemanlarınca yerinde detaylı teknik incelemesi yapılması için İmar ve Şehircilik Müdürlüğüne gönderilmesi komisyonumuzca uygun görülmüştür.
    Durum Meclisimize arz olunur.

5    06.12.2024 - 108    
Belediye Meclisinin 02.12.2024 tarih ve 609 sayılı kararı ile komisyonumuza havale edilen kadınana su arkının bulunduğu alanda Eskişehir Kültür Varlıklarını Koruma Bölge Kurulu Müdürlüğü’nün 07.11.2024 tarih ve 5902160 sayılı yazılarında I. (Bir) Derece Arkeolojik Sit alanında kaldığı belirtilmiş bu alanda koruma amaçlı imar planı yapılması isteği incelendi.
Eskişehir Kültür Varlıklarını Koruma Bölge Kurulunun 24.10.2024 tarih ve 12951 sayılı kararında sınırları güncellenen kadınana su kanalı 1. (bir) derece arkeolojik sitine isabet eden taşınmazlarda imar kanunun 18. Madde uygulamasının yeniden değerlendirilmesi sonucunda sit sınırları içerisinde koruma amaçlı imar planı bulunmaması nedeniyle 29.08.2024 tarih ve 12812 sayılı kararımızın iptaline sit alanına ilişkin koruma amaçlı imar planı hazırlanıp kurulumuzca onaylanarak yürürlüğe girmesi durumunda yeniden değerlendirilebileceğine’ karar verilmiştir.
Bu doğrultuda 2863 Sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanununun ve Koruma Amaçlı İmar Planları ve Çevre Düzenleme Projelerinin hazırlanması, gösterimi, uygulaması, denetimi ve müellifine ilişkin usul ve esaslara ait yönetmenliğinde belirtilen hükümlere göre hazırlanacak koruma amaçlı imar planlarını ve diğer gerekli evraklarla beraber, Belediye Meclis Kararı alınarak Eskişehir Kültür Varlıklarını Koruma Bölge Kurulu Müdürlüğü’ne iletilmesi gerekmektedir.
İlimiz Merkez kadınana su arkının bulunduğu alandaki 1/5000 Ölçekli Koruma Amaçlı Nazım İmar Planı, 1/1000 Ölçekli Koruma Amaçlı Uygulama İmar Planı paftaları ve eklerinin Eskişehir Kültür Varlıklarını Koruma Bölge Kurulunda değerlendirilmesi komisyonumuzca uygun görülmüştür.
    Durum Meclisimize arz olunur.

6    06.12.2024 - 109    
Belediye Meclisinin 02.12.2024 tarih ve 607 sayılı kararı ile komisyonumuza havale edilen,  İlimiz merkezinde bulunan çeşitli bölgelerde verilen TAKS/KAKS alanların herhangi bir artış olmaksızın Emsalin dönüştürülmesi için imar plan tadilatının yapılması isteği incelendi.
Belediyemiz 1/5000 ölçekli nazım imar planları 1986 yılında 1/1000 ölçekli uygulama imar planları ise 1987-1988 yıllarında etaplar halinde onaylanarak yürürlüğe girmiştir. İmar planlarının onanması esnasında 3194 sayılı İmar Kanunu’nun ilgili yönetmeliğinde sadece Taban Alanı Kat Sayısı (TAKS) ve Kat Alanı Kat Sayısı (KAKS) olarak belirlenmiştir. Daha sonraki yönetmeliklerde TAKS ifadesi kaldırılarak KAKS (Emsal) şeklinde belirlenmiş olup, yeni kullanıma sunduğumuz uygulama imar planlarında bu şekilde işlem yapılmıştır.
Bu durum ise uygulamada farklı mimari tasarımların oluşması ile kapalı ve açık çıkmalarda hesaplanmalardan dolayı aşırı ölçüler oluşmaya başlamıştır. Her ne kadar mühendislik biliminde açık ve kapalı çıkmaların hesaplamaları yapılsa bile uygulamada sehven yapılan hatalardan dolayı bina emniyeti olumsuz yönde etkilenmektedir. Bunun en iyi örneği ise son olarak ülkemizde yaşanan, ilkesel ve şiddet olarak dünyada emsali olmayan Güneydoğu Anadolu Bölgesi depreminde yıkılan binalarda görülmüştür.
Mimari proje tasarımlarında Belediye Meclisinin 15.03.2023 tarih ve 131 sayılı kararı ile açık-kapalı çıkma mesafeleri maximum 1,5 metre sınırlandırılmış ise de zemin katlar ile normal katlar arasında eşit daire alanlarının temin edilebilmesi için;
a-)Mareşal Fevzi Çakmak Mahallesi 2490 adada TAKS/KAKS olan alanların Emsal olarak düzenlenmesi 
b-)Ali Çetinkaya Mahallesi 4327 adada TAKS/KAKS olan alanların Emsal olarak düzenlenmesi,
c-) Hoca Ahmet Yesevi Mahallesi 1078 adada TAKS/KAKS olan alanların Emsal olarak düzenlenmesi 
d-)Mareşal Fevzi Çakmak Mahallesi 2489 adada TAKS/KAKS olan alanların Emsal olarak düzenlenmesi 
e-) Orhangazi Mahallesi 3227 adada TAKS/KAKS olan alanların Emsal olarak düzenlenmesi
f-)Fatih Mahallesi 2303 adada TAKS/KAKS olan alanların Emsal olarak düzenlenmesi komisyonumuzca uygun görülmüştür.   
   Yukarıda açıklanan nedenlerden dolayı imar plan değişikliğinin 3194 sayılı İmar Kanunu'nun 8.b maddesine uygun olarak 1/1000 ölçekli Uygulama İmar Planının onanması komisyonumuzca kabul edilmiştir. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı 2013/41 sayılı Genelgesi uyarınca plan işlem numarası UİP: 031078192’dir.
    Durum Meclisimize arz olunur.

7    06.12.2024 - 110    
Belediye Meclisinin 02.11.2024 tarih ve 613 sayılı kararı ile komisyonumuza havale edilen, İlimiz Merkezinde bulunana bahçe mesafelerinde otopark yapılabilmesi isteği incelendi.
İlimiz Merkezde yapılan uygulamalarda 22/02/2018 Tarih 30340 sayılı Resmi Gazete ile yürürlüğe giren Otopark Yönetmeliği kullanılmaktadır. Yönetmeliğin amacı, yapı ruhsatı düzenlenecek binalarda araçların yol açtığı parklanma ve trafik sorunlarının çözümü için otopark yapılmasını gerektiren bina ve tesislerde otopark ihtiyacının miktar, ölçü ve diğer şartlarının tespit ve giderilme esaslarını düzenlemektir. Otoparkla ilgili düzenleme esasları Yönetmeliğin ilgili maddelerinde belirtilmektedir. Binayı kullananların otopark ihtiyacının bina içinde veya parselinde karşılanması, yine aynı yönetmeliğin ilgili fıkrasında belirtilen durumlar haricinde zorunludur. Otopark Yönetmeliğin 4. Maddesinin (h) fıkrasında ‘’Bu Yönetmelikte idarelerce karar alınması öngörülen hususlarda, 3194 sayılı Kanun ve ilgili mevzuat hükümlerine aykırı olmamak ve bu Yönetmelik hükümlerine uyulmak koşuluyla uygulanacak şekli takdire ilgili idare yetkilidir. İmar planları ile veya idarelerce bu Yönetmelik hükümlerine aykırı kararlar getirilemez.’’ denilmektedir. Ön bahçelerin otopark olarak kullanılması konusu ise Bina ve parsel otoparklarının düzenlenme esasları başlıklı 5. Maddesinin (ç) fıkrasında’’ Yerleşme bölgelerinde; binanın bodrum katları, tabii veya tesviye edilmiş zemin altı ile arka ve yan bahçelerde yeterli otopark yerinin teşkil edilememesi halinde, 5.00 metreden fazla ön bahçe mesafesi olan yerlerde, yeşil dokuya uygun ve su geçirimli malzeme ile bina cephesinden itibaren 2 metre dışında kalan kısmın, bina girişine ve varsa yaya kaldırımı sürekliliğine engel olmayacak şekilde açık otopark alanı olarak düzenlenmesi hususunda idareler yetkilidir. ’’ şeklinde belirtilmektedir. 
03/07/2017 Tarih 30113 Sayılı ve 30/09/2017 Tarih 30196 Sayılı Planlı Alanlar İmar Yönetmeliğinin Bahçe Mesafeleri başlıklı 23. Maddesinin 3. Fıkrasında ‘’Ön bahçe mesafesi 7.00 metreye çıkarılmak kaydıyla, bina cephesinden itibaren 2.00 metre dışında kalan kısım ön bahçede açık otopark yapılabilir.’’ denilmekte iken 31/12/2022 Tarih 32060 Sayılı Resmi Gazete ile bu madde Mülga olmuştur. Ancak Planlı Alanlar İmar Yönetmeliğinde Mülga olan bu madde, 7 metre ve üzeri ön bahçelerin komisyon kararı olmaksızın doğrudan otopark olarak kullanımına olanak sağlayarak park yeri ihtiyacına rahatlıkla çözüm sağlamaktadır. 
Otopark Yönetmeliğine göre parsel içinde sağlanamayan otopark ihtiyacının bedel alınmak suretiyle bölge otoparklarından sağlanma zorunluluğu olduğundan ilimizde kullanılacak bölge otoparkları 01/09/2022 Tarih 482 Sayılı, 01/11/2022 Tarih 585 Sayılı ve 03/04/2023 Tarih 147 Sayılı Belediye Meclis Kararları ile belirlenmiştir. Ancak artan yapılaşma ile İmar Planlarımızda belirlenen zemin altı bölge otoparkları ve yol boyu cep otoparklarının kapasitesi park yeri ihtiyacını karşılamamaktadır. Parsellerin küçük olması, binanın taşıyıcı sisteminin uygun olmaması, arka ve yan bahçe mesafelerinin rampa, park alanı, manevra ölçülerini sağlamaması gibi sebeplerle bodrum katta kapalı otopark ve arka bahçede açık otopark uygulamasının yapılamamasından dolayı ön bahçe mesafesinin 7 metreye çıkarılması kaydıyla, bina cephesinden itibaren 2.00 metre dışında kalan kısmın açık otopark yapılabilmesi komisyonumuzca uygun görülmüştür.